Här har vi listat de frågor som ofta ställs till oss. Vi hoppas våra svar kan hjälpa även dig att snabbt komma vidare.
Har alla måleriföretag/målare tillgång till Målerifaktas webbplats?
Ja, de sidor man inte behöver logga in på är tillgängliga för alla.
De företag och målare som har godkänt avtal kan beställa konto till det vi kallar "Mina sidor". ⇨ Bli kund här
Varför kan jag inte se att jag skriver in lösenordet vid inloggning?
Vid inloggning på mina sidor visas inte alltid prickar när man skriver in lösenordet. Du kan se att markören hoppar fram ett steg för varje tecken du skriver in. Problemet är att äldre datorer under vissa omständigheter inte kan visa lösenordet som en prick för varje tecken, medan nyare datorer kan det.
Ett tips är att pröva på annan dator eller med annan webblösare, tex Google chrome eller liknande.
Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur får jag tag på nya?
Om du glömt ditt användarnamn klickar du ⇨ här
Om du glömt ditt lösenord klickar du ⇨ här
Om du glömt både användarnamn och lösenord, så måste du använda dig av båda länkarna.
Om du inte har haft något konto hos Målerifakta så fyller du formuläret under ⇨ Bli kund, så får du snart inloggningsuppgifter.
I samband med lanseringen av vår nya webbplats ändrade vi vår säkerhetspolicy och bytte då samtliga lösenord.
Är du kund och har login med aktuellt mobilnummer och e-postadress angivna i din profil hos oss, har du med stor sannolikhet fått SMS och e-postmeddelande från oss.
Det första SMS:et /e-postmeddelandet som skickades ut till dig före lanseringen av denna webbplats såg ungefär enligt följande:
Hej!
Målerifakta lanserar inom kort ny webb. Du kommer av säkerhetsskäl att erhålla du nytt lösenord per sms/epost
Mer info www.malerifakta.se
Efter lanseringen bör du ha fått ännu ett SMS/e-postmeddelande, då med ditt nya lösenord. Ditt användarnamn är detsamma som du använt tidigare.
Hej,
Ditt nya lösenord: [ditt lösenord]
Mer info www.malerifakta.se/FAQ.html
Mvh
Målerifakta support@malerifakta.se
Av säkerhetsskäl skickade vi inte ditt användarnamn i SMS:et. Har du glömt det ber vi dig kontakta Målerifakta support under kontorstid.
Anledningen till förändringen är att samtidigt som vi lanserar ny webbplats, även har ändrat säkerhetspolicy och bytte då samtliga lösenord.
Du kan efter inloggning själv byta till personligt lösenord, ett som du själv väljer. Det är inget krav men rekommenderas. Bytet gör du inne i Min profil.
Krav för lösenordet är att det ska bestå av minst 6 tecken och innehålla minst två av följande: versaler, gemener, siffror och symboler. Mellanrum är inte tillåtet.
Vem kan jag kontakta om jag behöver hjälp med att använda Målerifaktas webbplats?
Vänd dig till din ⇨ mätare eller någon av informatörerna
Varför byter filer ibland namn när jag laddar ner dem från er webbplats?
Under vissa omständigheter byter filer namn från filnamn.docx eller filnamn.xlsx till filnamn.zip, när du laddar ner tex bifogade dokument till ett mätuppdrag. Detta är inget fel, utan ett normalt beteende.
Det beror på vilken version av Microsoft Office och vilken webbläsare du använder. Internet Explorer version 8 kan ge detta ”fel”, beroende på om du har program av typen ”unzip” eller liknande installerade på din dator. Internet Explorer version 9, Google Chrome eller Firefox känner normalt till dessa nyare filformat .docx och .xlsx och ger inte detta ”fel”.
Utför Målerifakta kalkyltjänster?
Nej, vi utför inte kalkyltjänster.
När bör jag som kund beställa mätning av ett jobb?
Måleriföretag bör beställa mätning så fort man har tillgång till ackordsomfattning och arbetsbeskrivning.
Målaren beställer mätningsuppdrag när han/hon är på plats.
Din ackordsräkning kan levereras snabbare, genom att mätaren bättre kan planera in arbetet.
Hur många arbetsdagar har Målerifakta på sig att leverera ackordsräkningen?
Enligt målarnas kollektivavtal inom tio arbetsdagar efter ackordets färdigställande och efter det att tidsuppgifter lämnats in, samt under förutsättning att mätningsbeställning har gjorts
Varför får jag som målare inte längre ackordsräkning på papper?
Målerifakta har av flera skäl valt att sluta med pappersutskrifter:
Hur länge kan jag reklamera en ackordsräkning?
Målerifakta har av flera skäl valt att sluta med pappersutskrifter:
Enligt målarnas kollektivavtal kan du reklamera en ackordsräkning trettio dagar från det att den har levererats till dig. Vi rättar självklart räkningen även om den är över trettio dagar gammal. Men, då kan du inte ställa några skadeanspråk till oss.
Hur gör jag om jag vill ha tidslistor från Målerifakta?
Målerifakta har av flera skäl valt att sluta med pappersutskrifter:
Enligt målarnas kollektivavtal kan du reklamera en ackordsräkning trettio dagar från det att den har levererats till dig. Vi rättar självklart räkningen även om den är över trettio dagar gammal. Men, då kan du inte ställa några skadeanspråk till oss.
Var hittar jag Domar och beslut?
Domar och beslut är en sammanfattning av beslut, domar och uttalanden. Att användas till vägledning vid tolkning av avtal och prislista.
Var hittar jag Riksprislistan?
Riksprislista - Ackordsprislista för arbeten inom måleriyrket där förutsättningar för ackordsarbete enligt avtalets § 5 föreligger.
Punkt 501 (gäller både 501A och 501B) samt punkt 649
Beslut gällande prissättning av förbehandlad armeringsfiberduk/filt
Vitboken - Allmänna bestämmelser och avdelning 1-5.
Vi tar fram underlag för korrekta målarlöner och möjliggör för måleriföretag att öka sin effektivitet och konkurrenskraft. Våra tjänster är alltid tillgängliga på webben och våra mätare finns till hands för att hjälpa och utbilda våra kunder.