Har du koll på vilket pigment som innehöll arsenik, hur många gram guld som behövs för en kvadratmeter bladguld eller vilken färg som framställdes på koschenillsköldlusen?
Målare är ett yrke i ständigt utveckling. Det blir väldigt tydligt när du besöker Måleriyrkets museum på Brännkyrkagatan 71 i Stockholm – en guldgruva som både väcker nyfikenhet och ger dig kunskap om måleriyrket genom tiderna. Här kan du nörda in på gamla verktyg, tapettryckvalsar, stöpplare eller läsa räkenskapsböcker. Förundras över handtryckta tapeter, illusionsmåleri och se hur det var att jobba som lärling i målarverkstaden. Kanske något för kollegorna, klassen eller gänget? Fram till den 17 april är det öppet.
Innehållsrika utställningar
Måleriyrkets museum öppnade redan 1970 och har sedan dess vuxit i omgångar. Ägare har från start varit Måleriföretagen i Sverige (förr Målaremästarnas Riksförening) tillsammans med Svenska Målareförbundet. Museet innefattar idag ett flertal utställningar som verktyg, pigment, väv och tapeter, gesällböcker, illusionsmåleri samt verkstadsmiljöer.
Några århundraden på 1,5 timmar
Det är lätt att ryckas med när museiföreståndare Jan-Erik Wigren berättar. Det han inte vet om yrkets historia - de gamla mästarna, teknikerna och arbetsförhållandena förr - är troligen inte värt att veta. En guidning tar ca 1,5 timmar och ger såväl den mest inbitne yrkesmålaren som novisen fascinerande fakta, massor att titta på, le igenkännande eller förvånat åt – samt en hel del tänkvärda anekdoter.
Visste du förresten att färgbutikerna förr sålde medicin också? Eller att många av våra äldre tiders kända konstnärer började sina karriärer som yrkesmålare för att kunna försörja sig. Johan Pasch, Per Hörberg och Sven X:et Erixson för att nämna några.
Fascinerande oavsett förkunskaper
Museets kanske mest iögonfallande föremål, åtminstone för en amatör som jag, är de illusionsmålade trädörrarna och i synnerhet en grön marmorsskiva, som är så lik äkta sten att jag måste gå riktigt nära och till och med känna på den för att förstå att det är en målning.
– Sju lager marmorering och sju lager handpolerad vax, berättar Jan-Erik. Visserligen uppkom illusionsmåleri som ett sätt för medelklassadeln att verka mer välbärgad än den egentligen var, men ett utförande av den här kalibern tenderade att bli dyrare än de äkta materialen, menar Jan-Erik. Det förtar dock inte min beundran för ett otroligt skickligt utfört hantverk.
Kvinnliga målare förr
Eftersom ett par av de fina dörrarna illusionsmålats av kvinnor blir jag nyfiken. Hur långt tillbaka i tiden har det funnits kvinnliga målare? Kanske alltid, menar Jan-Erik, även om det inte varit uttalat. Långt före det att kvinnor fick lov att yrkesarbeta, vet man att de ofta följde med sina män till arbetsplatserna. I nutid är det enklare, vi vet att hela 30 % av Svenska Målareförbundets medlemmar under 30 år är kvinnor.
Från skrå till förbund
Vid sidan om museets rent visuella delar finns gedigen dokumentation som berättar om utvecklingen både inom yrket och organisationsmässigt. Målarskrået på 1600-talet var ett litet slutet sällskap med åtta målaremästare, idag har vi en stor yrkeskår i Sverige. Målarna var bland de första som organiserade sig i fackföreningar i slutet av 1800-talet.
Boka ditt besök
Fram till 17 april kan du dra ihop gänget, kollegorna eller klassen, boka tid med Jan-Erik Wigren på 070–588 40 10 eller kontakt@malerimuseum.se
Om oss
Vi tar fram underlag för korrekta målarlöner och möjliggör för måleriföretag att öka sin effektivitet och konkurrenskraft. Våra tjänster är alltid tillgängliga på webben och våra mätare finns till hands för att hjälpa och utbilda våra kunder.
Support
Vi hjälper dig gärna med frågor om mätningsuppdrag som hanteras på webbplatsen.
Kontakt
Besöksadress: Skeppsbron 40, 11130 Stockholm
Postadress: Box 3618, 10359 Stockholm
Telefon: 08-442 49 30